Voorstellen van informatie aan anderen
Powerpoint rond de klok: Voormiddag en namiddag

* De leerlingen gaan per groepje voor een les 'de klok: voormiddag en namiddag' een presentatie maken. Ze zoeken zelf de informatie op en de leerkracht helpt waar nodig. Het is de bedoeling dat ze zelf leren van de informatie die ze opzoeken en dan gemakkelijk daarna de les gaan begrijpen. Voor leerlingen is het soms eenvoudiger om de uitleg van medeleerlingen te begrijpen dan die van de leerkracht. Je kan dan best de goede in wiskunde samenzetten met de minder goede. Ze zetten alle gevonden informatie in een powerpoint en brengen deze dan voor aan de rest van de leerlingen. Zo kan je telkens een groepje van vier of vijf zetten aan een opgegeven onderwerp. De andere keer rond het onderwerp 'cijferen' bijvoorbeeld, kan je een nieuw groepje aanduiden om dit dan voor te brengen in de klas. Het gaat er zeker voor zorgen dat de leerlingen het gaan begrijpen, want de leerlingen leggen aan elkaar het onderwerp uit. De leerkracht kan dan nog altijd klaarstaan met raad en daad. De leerlingen zijn dan ook zelfstandig bezig.
* Ik heb dit idee zelf gekozen en gevonden omdat ik nogal veel werkte vorig jaar in mijn lessen met Powerpoint. Het zorgt voor veel minder papierverspilling en de leerlingen kunnen alles goed zien als je de juiste kleuren gebruikt!