Zelfstandig leren met behulp van ICT

Extra oefeningen rond Lengte, meter met QR-code
* De leerlingen leren zelfstandig (en kiezen dus wat ze willen doen). Achter deze QR-code zitten extra oefeningen rond lengte, meter. Dit kan ook rond een bepaald thema dat de leerkracht heeft voorgelegd. De leerlingen kunnen zelfstandig leren en dit zullen ze waarschijnlijk leuker vinden. Deze opdracht zorgt voor veel enthousiasme en de leerlingen zullen het ook goed onthouden. Ik zou zelf werken met een hoekenwerk. Het is de bedoeling dat je opdrachten hebt voor de leerlingen die verplicht zijn, "de moetjes", maar je hebt dan ook de "magjes". Bij de magjes ga je de leerlingen extra oefeningen geven. De leerlingen kunnen dan op het internet zelf leren. Je kan een extra hoek maken met een IPad. Hierop kan je kijken naar de verschillende QR-codes die er zijn, rond extra oefeningen. Hier staat dan theorie op en kunnen de leerlingen lezen of leren. Je kan dan eventueel voor daarna een extra oefening of toets leggen zodat er ook wordt getest of ze er iets van hebben opgestoken.
* Dit idee heb ik gekregen door een ICT-sessie 'Differentiëren' te volgen bij ons op school. Dit was zeer interessant en ze zeiden dat QR-codes zeer handig en gemakkelijk te gebruiken (en te maken) zijn.