Zelfstandig oefenen met behulp van ICT

Oefenen op werken met kalenders en diagrammen
* De leerlingen gaan zelf met een IPad aan de slag en moeten dan de QR-code scannen. Ze kunnen de oefeningen, die ze willen doen, maken. Ze gaan zelfstandig aan de slag en kunnen ook zelfstandig oefenen en kiezen wat ze gaan doen. Ze oefenen hier zelfstandig aan kalenders en diagrammen, via ICT. De leerlingen moeten zelf kiezen wat ze doen en dit vergt veel verantwoordelijkheid. Door met QR-codes te werken, dat veel leerlingen waarschijnlijk al kennen, kunnen ze zelfstandig kiezen wat ze willen doen. Het derde leerjaar kan, door extra hulp en structuur van de leerkracht, zelf bepalen wat ze juist doen. Deze opdracht zorgt ervoor dat de leerlingen zeer enthousiast gaan zijn omdat ze mogen werken met de scanner en ICT. Ze gaan meer leren en hun best doen en dit zorgt waarschijnlijk voor betere punten.  Ik zou de leerlingen in groepjes laten werken en er kunnen dan leerlingen op de computer met de webcam en Desktop QR-code reader en andere leerlingen op een IPad. Ze kunnen dan samen de oefeningen maken en je kan ook nog eens differentiëren in de verschillende groepjes. Je kan de sterkere groepjes hebben en de iets zwakkere en dan verschillende soorten QR-codes.
* Dit idee heb ik gekregen door een ICT-sessie te volgen bij ons op school, rond 'Differentiëren'. Anneke en Tim hebben dit zeer goed uitgelegd en zetten je ook aan om meer ICT te gebruiken in je klas.