ICT gebruiken op een veilige, verantwoorde en doematige manier
Een webcam, een computer en een desktop QR-code reader of scanner op IPad
* Je kan gebruiken maken van een "gewone" computer en een "gewone" webcam. Het is de bedoeling dat de leerlingen een blad, waar een QR-code op staat, scannen aan de webcam. Als je een 'Desktop QR-code reader' (of 'scanner' op IPad) hebt, kan je dit blad zonder problemen scannen. De leerlingen kunnen dan de oefeningen maken, die jij hebt gezet achter de code. Door gebruik te maken van de webcam en de desktop-reader (of scanner) maken de leerlingen gebruik van een veilige, verantwoorde en doelmatige manier van ICT. Er kan niets gebeuren en er werd ook extra benadrukt dat het zeer veilig is. (Door mensen die hier heel veel ervaring mee hebben) In dit leerjaar, maar naar mijn mening ook in veel andere leerjaren, is het zeer handig. Zo leren de leerlingen meer op zichzelf te werken. Veel kinderen kennen al heel wat over computers en tablets. Wellicht hebben ze QR-codes ook al eens tegengekomen. Als dit niet zo is, wijst het zichzelf sowieso wel uit. Je moet maar even het blad voor je webcam of scanner houden en je bent klaar. Door gebruik te maken van dit, kan je heel veel richtingen uit. Je kan een hoekenwerk doen en de leerlingen kunnen dan zelfstandig werken. Ze gaan ook automatisch zeer enthousiast zijn omdat ze iets op de computer mogen doen, en mogen werken met QR-codes is niet niets. Het enthousiasme zal zorgen voor beter leren en langer onthouden van de leerstof. Je kan in de klas een computerhoek maken. Daar zet je dan een webcam op de computer en je downloadt de QR-reader. De leerlingen kunnen zelfstandig, met een stappenplan bij hun, werken aan oefeningen van wiskunde.
* Dit idee heb ik gekregen doordat ik een ICT-sessie 'Differentiëren' volgde bij ons op school. Hier heb ik heel veel van geleerd!
